lördag 6 november 2010

Om konsten att skriva en bok, eller behövs det när man bloggar?

Många funderingar kan man ha om detta, om det nu skulle vara så att man har den ambitionen. Naturligtvis så har jag det, för annars skulle jag inte sitta här och skriva om det... Men den stora frågan för mig, är om man verkligen behöver skriva en bok? Varför inte låta bloggtexten utgöra boken, eller rättare sagt låta delar av texten kanske utgöra basen för boken... Det blir ju iofs ett väldigt öppet förfarande, men det verkar finnas underlag för den typen av sätt att genomföra saker och ting!

En väldigt viktig sak med att skriva en bok, är ju förstås innehållet, och vilken typ av bok man siktar på att skriva... Kan man skriva en följetong här? Ja, det borde ju gå. Men då behöver man en historia också. En historia som är såpass intressant att den kan locka folk till läsning... Vad vill då jag? Ytterligare en fråga att ta ställning till... *suck* Jag återkommer till det senare...

Just nu behöver jag tänka lite, reflektera lite över mina frågeställningar, och yttermera, så har jag ett samtal som väntar... inget viktig egentligen, bara ur trafiksäkerhetssynpunkt... Jag väntar på att säljaren av vinterdäcken hör av sig, så att jag kan bege mig bort och köpa däcken... så att jag i framtiden kan färdas tryggt, och det vill ni väl?

2 kommentarer:

  1. För det första: Självklart vill jag att du ska färdas tryggt, så inget slarv med vinterdäcksinköpen min bäste herre!
    För det andra: Vilken bok du än väljer att skriva så kommer jag att läsa dina ord med spänning och stolthet. Ack, att väntan ska vara så lång bara innan denna dag blir verklighet. Så varför inte skriva en följetong i bloggformat?
    För det tredje: Det tog mig en evighet att hitta till din blogg men nu är jag äntligen här! Nice att ha dig att fråga om råd när det kommer till det tekniska och supernice att få glädjen att ta del av det du skriver.

    Over and out!
    Maria

    SvaraRadera
  2. Se där...
    Det var väl inte så svårt att hitta hit?
    För det första, så är jag säker så länge det är mildväder... annars går jag, det tar bara en halvtimme trots allt! :D
    För det andra, så får vi se hur det blir med det... Jag har ännu inte bestämt mig vilket format jag kommer att använda mig av, och när det kommer till det tekniska, så får du fråga mig om vad du vill, så länge det inte kommer till skrivtekniska regler... Jag känner på mig att jag kommer skriva rätt så fritt, utan tyglar.
    För det tredje, så är jag trots allt imponerad av att du hittade min blogg. Inte dåligt Maria!
    För det fjärde, så ser jag att jag blandat ihop mina kommentarer för det andra och det tredje, men jag hoppas inte förvirringen blev större än att du noterade det och gick vidare i din läsning!
    För tillfället känner jag mig dock lite blockerad, så du kanske får ha lite tålamod...

    Jag avslutar med att kommentera nice & supernice med likewise!

    Jocke

    SvaraRadera